Amsterdam-Kosovo

Amsterdam-Kosovo (2004) is een reportage over de voortdurende problematiek in de Servische provincie Kosovo. Vijf jaar na de NAVO-interventie reist Prospektor in een ambulance naar het verscheurde gebied in voormalig Joegoslavië.

Tijdens onze reis komen we erachter dat het gebied nog altijd geteisterd wordt door etnische spanningen. Jonge Albanese en Servische Kosovaren praten over hun dagelijkse problemen, hun verwachtingen en desillusies. "Serven leven in angst, net als wij in het verleden", aldus Spent, een voormalige UCK-soldaat. Of de Servische Ivana: "Ik geloof in Albanezen die samen met Serven in een democratisch land kunnen wonen, maar het lijkt erop dat zij bang zijn om hier voor uit te komen."

De documentaire werd uitgezonden door de IKON bij het programma Factor in september 2004 en in cultureel centrum De Balie in Amsterdam. Amsterdam-Kosovo werd tevens geselecteerd voor het Tribeca Film Festival in New York, 2005. Amsterdam-Kosovo was een co-productie van Prospektor en de IKON. 

 

Regie & samenstelling: Eefje Blankevoort, Roos Boer, Arnold van Bruggen, Tomas Kaan en Gert Corba (IKON) 

Camera & geluid: Eefje Blankevoort & Tomas Kaan

Montage: Vera Jong

Duur: 23 min 46

De documentaire Amsterdam-Kosovo (2004) was het officiële begin van Prospektor. Arnold, Tomas Kaan en Roos Boer waren vrijwilligers bij Stichting Mara, een organisatie die medicijntransporten naar voormalig Joegoslavië organiseert. Toen War Child een mediagenieke, oude ambulance doneerde aan Stichting Mara om naar een ziekenhuis in Kosovo te brengen was meteen duidelijk; hier moeten we een film over maken. Samen met Tomas en Roos schreven Arnold en Eefje een scenario, benaderden het IKON programma Factor en kregen het voordeel van de twijfel. Op no cure no pay basis (als we met slecht materiaal terug zouden komen, zou de IKON er niets mee doen) vertrokken we zuidwaarts.

Talloze inspirerende en confronterende ontmoetingen verder keerden we twee weken later met 32 tapes aan materiaal in een stinkende Citroën terug naar Nederland. We wisten eindredacteur Gert Corba te overtuigen van de kwaliteit en verdwenen twee weken lang in het IKON tuinhuis waar we non-stop hebben geknipt en geplakt met editor Vera Jong. Twee maanden nadat het idee was geboren werd Amsterdam-Kosovo uitgezonden. En werd Prospektor opgericht, want na deze ervaring was duidelijk; van verhalen vertellen wilden we ons beroep maken.