Rampreizen

In januari 2008 ging Prospektors campagne rampreizen.nl van start. Prospektor richtte het fictieve reisbureau Rampreizen.nl op, waar avontuurlijke vakantiebestemmingen als Congo, Uganda en Afghanistan tegen knalprijzen worden aangeboden aan de reislustige Nederlander.

Op de website kan de bezoeker inchecken om vervolgens boven een (post-) conflictgebied geparachuteerd te worden.

Door deze opvallende manier wordt de situatie in de landen van bestemming onder de aandacht gebracht. En dan met name wat veel Nederlandse particulieren, organisaties en de overheid er aan doen om de situatie in deze gebieden te verbeteren.

In totaal bezochten meer dan 200.000 bezoekers onze site. Enkele honderden andere leerden ervan op het Bevrijdingsfestival in Amsterdam.

Dagbladen, radio en tal van online nieuwsbronnen maakten gewag van deze opmerkelijke lancering die financieel ondersteund wordt door het NCDO.

Rampreizen.nl was een campagne om iedereen in Nederland op een toegankelijke manier voor te lichten over het werk van Nederland en Nederlandse organisaties in (post-) conflictgebieden. Rampreizen was een virtueel reisbureau naar (post-)conflictgebieden.

"Helaas is het nog steeds vaak te onveilig om veel van deze landen als toerist te bezoeken. Laten we ons blijven inzetten om dit in de toekomst anders te laten zijn. De Nederlandse regering en diverse organisaties zitten zich in voor veiligheid en wederopbouw in gebieden waar dit hard nodig is. Niet in de eerste plaats om er een mooie vakantiebestemming van te maken, maar vooral om het leven van de mensen daar te verbeteren."

 

Rampreizen.nl werd financieel mogelijk gemaakt door het NCDO. Conceptontwikkeling van de campagne door Prospektor & Studio Jona. Inhoudelijke vormgeving, productie en publiciteit Prospektor. Vormgeving & art-direction Studio Jona. Productie virale film state 31. Webbouw, virale toepassingen en concept Studio Stomp