Webdocumentaire
 

In The Holy Road brengen we de absurditeit van de bezetting van de Westelijke Jordaanoever in beeld.

Israël is de raarste plek op aarde, dat voelden Arnold en Eefje direct toen ze elkaar er in 1998 ontmoetten, tijdens een reis van hun studie geschiedenis. Israël is een belangrijke rol blijven spelen in hun werk. Met The Holy Road brengen ze de absurditeit van de bezetting van de Westelijke Jordaanoever in beeld. 

Vriend, fotograaf & filmmaker Dirk-Jan Visser woonde tussen 2015-2018 in dat vreemde land en verbaasde zich net zo als Arnold en Eefje. Samen met NRC journalist Derk Walters en Edmée van Rijn reisde hij wekenlang route 60 af, dwars door de bezette Westelijke Jordaanoever.

Als fotografie liefhebbers hebben Arnold en Eefje veel bewondering voor het werk en de werkwijze van Dirk-Jan. Hij is niet alleen een goede fotograaf, maar een zeer gedreven en geëngageerde maker die zich vastbijt in zijn onderwerpen. Hij jaagt niet een 'ultiem' shot na, maar zoekt het achterliggende – vaak vergeten verhaal – van de mensen die hij portretteert.

Toen Dirk-Jan Prospektor voor dit project met dezelfde gedrevenheid benaderde om producent te worden, konden ze natuurlijk niets anders dan volmondig ja zeggen. The Holy Road is niet alleen een volgende stap in de vernieuwing en ontwikkeling van Dirk-Jans werk, maar ook van de verhalende (foto)journalistiek en interactieve documentaire in het algemeen.


Een confronterende webdocumentaire met verhalen van Israelische en Palestijnse bewoners, die je meeneemt op een roadtrip over Route 60.
— Focus

SYNOPSIS
Route 60 - The Holy Road - is een weg met vele identiteiten. Afhankelijk van je paspoort mag je sommige delen wel of niet gebruiken. Route 60 begint in het Israëlische Beër Sjeva, loopt dwars door de Westelijke Jordaanoever, via Jeruzalem, en eindigt bij Nazareth weer in Israël.

De weg, zo’n 200 kilometer lang, wordt vanwege de vele religieuze hoogtepunten voor christenen, moslims en joden ook wel de ‘heiligste weg ter wereld’ genoemd. Sommige van deze heiligdommen worden geclaimd door twee of zelfs alledrie van de religieuze groepen. Anderen zien Route 60 als de ‘bezettersweg’, de snelweg die veel illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever met elkaar verbindt.

De talloze heiligdommen en onheilsplekken (waar de afgelopen jaren aanslagen zijn gepleegd) langs route 60 vormen het decor waartegen gewone mensen hun levens leiden: boodschappen doen, naar school gaan, carrières nastreven, vriendschappen sluiten, et cetera. De checkpoints, wachttorens, muren en verboden wegen zijn de concrete mar-keringen die hen dagelijks herinneren aan de realiteit van de bezetting. De weg loopt immers recht door een gebied waar twee volken dwars door elkaar heen leven.

Rijdend over de weg is het voortdurend onduidelijk in welk gebied je je begeeft: ben je in Israël of op de bezette Westelijke Jordaanoever? En als je dan in Palestijns gebied bent, ben je in Area A, B of C?

 
 

Een gecompliceerde road-movie langs wat de heiligste weg van de wereld wordt genoemd.
— Max Arian - SIVMO

 
 

WEBDOCUMENTAIRE
De mobile-first webdocumentaire neemt de kijker mee op reis langs Route 60 door de Westelijke Jordaanoever.

Rijdend over de weg horen we achtergrondverhalen over de vele checkpoints, road blocks , wachttorens, nederzettingen en heiligdommen die we langs zien komen - en over de vele aanslagen die zich er hebben afgespreeld, verteld door de makers.

Door middel van meldingen die op het scherm verschijnen worden deze plekken visueel gehighlight. Zo dompelen we de kijker onder in de verwarring en absurditeit van het leven in dit gebied.

Vervolgens gaan we een laag dieper en laten we zien wie hier wonen en hoe deze mensen binnen deze extreme levensomstandigheden hun keuzes maken. Zijn zij eigenlijk wel netjes in te delen langs de lijnen van conflict? Voldoen ze aan het stereotype beeld dat er in de media inmiddels is gevormd over ‘de Palestijn’ en ‘de Israeli’?

Met zeven verdiepingsverhalen vertellen we het verhaal van de Joden en Palestijnen die hier wonen, met hun verschillende geloven en achtergronden.

 
 

VERHALEN

Kiryat Arba – De Puber
Emuna is veertien. Ze had een dansvoorstelling, samen met haar vriendin Hallel. Vlak voor het optreden werd Hallel doodgestoken. In haar eigen slaapkamer.

Gush Etzion – De Kiloknaller
Zowel kolonisten als Palestijnen kopen hun kip bij Rami Levy, de goedkoopste supermarkt in de omgeving. Maar de prijsvechter staat wel in een nederzetting. De Joden hier dragen wapens, de Palestijnen niet.

Bethlehem – De Heilige
Het graf van oermoeder Rachel ligt in Bethlehem, maar je kunt er alleen vanuit Israël naar toe. Is dit bijbels hartland, of de essentie van koloniale logica?

Jeruzalem – De Standvastige
De Palestijnse familie Sub Laban woont in de moslimwijk van de Oude Stad in Jeruzalem. Ooit woonden hier Joden. Daarom wordt hun huis onteigend.

Ramallah – De Demonstrant
Zijn strijdnaam is Tito, hij trekt er elke week op uit om tegen het Israëlische leger te demonstreren. Het is David tegen Goliath, dat weet hij. Maar hij kan niet anders.

Amona – De Pionier
De Joodse buitenpost Amona was gebouwd op het land van Palestijnse boeren. De Palestijnen stapten naar de rechter, en wonnen. Met dank aan een Joodse Israëliër.

 
 

COLOFON

Research: Dirk-Jan Visser, Derk Walters
Camera & Fotografie: Dirk-Jan Visser, Edmée van Rijn
Teksten: Derk Walters
Tolk/vertalingen: Dvora Friedman, Hussam Taha, Riam Némmire, Edmée van Rijn
Online concept: Dirk-Jan Visser, Eefje Blankvoort, Martijn van Tol, Hamid Sallili
Online regie en eindredactie: Eefje Blankevoort (Prospektor)
Montage video’s: Eefje Blankevoort (Prospektor)
Vormgeving: Hamid Sallili
Development: Vincent Kranendonk (Studio Rabota), Joost Baaij (Scrollytelling)
Muziek: Oliver Lyu
Audio Correctie: Björn Warning
Productie: Edmée van Rijn in Israël en de bezette Westelijke Jordaanoever, Laura Verduijn voor Prospektor

The Holy Road is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van verschillende private donoren, de Stichting Internationale Informatie en Communicatie (IIC), Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Nederlands Filmfonds en Free Press Unlimited


 
 

Nog meer Jeruzalem:

Breng de Joden Thuis

Bekijk ook:

De Migrant