Film
 

Waar Het Verhaal begon.

Israël is de bakermat van 'storytelling', het is de plek waar Het Verhaal begon; “In den Beginne...” Het is ook de plek waar wij elkaar ontmoeten, tijdens een reis van onze studie geschiedenis. Israël is een belangrijke rol gaan spelen in ons werk. Met onze documentaire ‘Breng De Joden Thuis’ brengen we de waanzin van radicale christenen in beeld.

 
 

SYNOPSIS
De Vlaamse Koen Carlier heeft een missie: hij wil alle Joden ter wereld naar Israël brengen. Hij gelooft dat dan de Messias - Jezus - nog deze generatie terug naar aarde zal komen. Alle tekenen wijzen erop dat we leven in de eindtijd: oorlogen, natuurrampen en bovenal de stichting van de staat Israël. “Of je het nu wil of niet, wij brengen je thuis!” zegt Koen tegen een Joodse familie op het verarmde platteland van Oekraïne. Onvermoeibaar, Vlaams-gemoedelijk maar tegelijkertijd zeer vasthoudend gaat hij de kleinste dorpjes langs op zoek naar de 'laatste' Joden en herhaalt hij zijn boodschap, gezin na gezin. Koen noemt zichzelf vriendelijk 'visser' van Joden, maar waarschuwt dat na hem 'de jagers' zullen komen.

 
Koen op huisbezoek bij een joodse familie in Oekraïne.

Koen op huisbezoek bij een joodse familie in Oekraïne.

'Doe je een donatie voor één of twee joden?' kopte de Volkskrant in dit interview.

'Doe je een donatie voor één of twee joden?' kopte de Volkskrant in dit interview.

 

Koen is een voorpost van de Nederlandse organisatie Christenen voor Israël die wereldwijd opereert. Vanuit hun hoofdkantoor in Nijkerk sporen zij wereldwijd Joden aan 'aliyah' te maken, ofwel naar Israël te verhuizen. Niet alleen vanuit Oekraïne, maar ook uit India, Ethiopië, en uiteindelijk ook uit New York en Amsterdam. Christenen voor Israël claimt de afgelopen 20 jaar al meer dan 150.000 Joden te hebben 'thuisgebracht'. Handelen ze daarbij uit barmhartigheid of uit eigenbelang?

In een lyrische, filmische vertelvorm toont de film het praktische werk, ondersteund door de voorspellingen uit de Bijbel. Tegen de achtergrond van de Oekraïense revolutie en de opmars van de Islamitische Staat raakt de organisatie steeds meer overtuigd van Jezus' snelle wederkomst. 'Breng de Joden Thuis' is een documentaire over dogmatisch handelen en de aardse, vaak verstrekkende gevolgen van utopische missies.


Blankevoort and Bruggen’s film could’ve been mistaken for a propaganda picture itself if its frantic editing and ominous score weren’t so anxiety-inducing.
— Roger Ebert, Hotdocs

 
Breng de Joden Thuis werd vertoond op verschillende filmfestivals wereldwijd, waaronder Doc Leipzig en Hotdocs.

Breng de Joden Thuis werd vertoond op verschillende filmfestivals wereldwijd, waaronder Doc Leipzig en Hotdocs.

 

Made in the Netherlands, the outrageous doc looks at a man on a mission to convince all Jews from around the world to return to their homeland, believing this will hasten the messiah’s return.
— Canadian Jewish News

BDJT_Poster_NL_F1 (1).jpg
All signs and symbols point to Armageddon. This is where the film, too, radically changes direction: from the portrait of a confused family man to a psycho trip, working its way into the dangerous thinking of Christian religious fundamentalism, full visual power ahead.
— Doc Leipzig

INSPIRATIE
'In the beginning', zo begint Noah in de gelijknamige film van Daren Arenofsky zijn verhaal over het ontstaan van de wereld. Wat volgt is een geweldige montage waarin het bijbelverhaal Genesis wordt gevisualiseerd met animaties waarin we de evolutietheorie zien. De moraal: it's all in the eye of the beholder.

 
 

Het is een beeld waar we vaak aan terugdachten bij het maken van Breng De Joden Thuis. Onze hoofdpersoon, 'jodenvisser' Koen Carlier, is een sympathieke, goedgemutste en energieke Vlaming. Vol overtuiging schuimt hij het Oekraïne platteland af op zoek naar de laatste joden om 'thuis te brengen' naar het Beloofde Land. We konden het goed met elkaar vinden, delen grotendeels dezelfde achtergrond, zijn opgegroeid in hetzelfde deel van de wereld. En toch keken we volstrekt anders naar die wereld.

'Leg de krant naast de bijbel of de bijbel naast de krant en je ziet het gebeuren,' zegt Koen in de film. 'Het', dat is De Eindtijd, die volgens Koen nu plaatsvindt. Het bewijs daarvoor zien Koen en zijn medestanders in tal van tekenen. Niet in de laatste plaats in het bestaan van het land Israël zelf. De Olijfberg, Nazareth en Betlehem; de oud-testamentische plaatsen staan in Israël gewoon aangegeven op verkeersborden.

Dat deed ons denken aan een van onze lievelingsfilms: Romeo & Juliet van Baz Luhrmann, waarin hij de oude Shakespeare teksten vertaalde naar het hedendaagse Los Angeles. 'In fair Verona' (Italië) werd 'Verona Beach'. Geïnspireerd door Luhrmanns visuele stijl vertaalden wij de rotsvaste overtuigingen van Koen letterlijk naar onze tijd. Want wie eenmaal vanuit zijn perspectief naar de wereld kijkt ziet werkelijk overal tekenen van het einde der tijden.

 
 

COLOFON

Regie: Eefje Blankevoort en Arnold van Bruggen
Camera: Ton Peters / Geluid: Alex Tugushin
Montage: Patrick Schonewille
Muziek: Harry de Wit en Stan Verberkt
Geluid: Mark Glynne en Tom Janssen
Kleurcorrectie: Joppo @ de Grot
Design: Sander Brouwer
Producent: Witfilm, co-producent Witfilm 
Omroep: IKON
Lengte: 60 minutes
Status: uitgezonden 29 maart 2016.

Breng de Joden Thuis is een co-productie met Witfilm en werd ondersteund door het Mediafonds en het Fonds Pascal Decroos.


 
 

Meer met Israel:

Holy Road

Eefje’s nieuwe lange documentaire:

Shadow Game