(Tekst)bijdragen aan fotoboeken
Tekst moet een inhoudelijke, zinvolle bijdrage zijn bij de fotografie.
Zowel Arnold als Eefje is groot liefhebber van goede, verhalende fotoboeken. Meermaals wordt Prospektor gevraagd om mee te werken of tekst bij te dragen aan fotoboeken. Vooral als dit fotografen zijn die wij hoog hebben zitten doen we dit graag. Maar alleen als de tekst een inhoudelijke, zinvolle bijdrage kan leveren bij de fotografie, verhalen kan vertellen en het boek verdieping kan geven. Talloos zijn fotoboeken waar de tekstuele bijdrage een onleesbaar essay is van een ogenschijnlijk willekeurige hoogleraar of expert hier en daar.
Hieronder een overzicht van de boeken waar Arnold en Eefje aan meewerkten.
SO BLUE SO BLUE (2008)
In 2008 werd Prospektor benaderd door fotografieproducent Paradox voor een project met fotograaf Ad van Denderen. Arnold interviewde Ad van Denderen meermaals en deed zelf onderzoek naar de thema’s die van Denderen aandeed in zijn reizen rondom de Middellandse Zee. Zo ontstond So Blue, So Blue, een overzicht van het werk van Van Denderen in deze regio tussen 2001 en 2008.
COLOFON
Fotograaf: Ad van Denderen
Tekst: Arnold van Bruggen
Vormgeving: Kummer & Herrman
Producent: Paradox
Uitgever: Steidl Mack
101 BILLIONAIRES (2008)
Arnold had nog niet met Rob Hornstra door Rusland gereisd toen Rob hem vroeg om mee te schrijven aan 101 Billionaires. Samen met Hans Loos en Rob zelf werd 101 Billionaires een monumentaal boek over de rafelranden van Rusland, dat toentertijd vooral in de kranten kwam met nieuws over nieuwe luxe autoshowrooms in Moskou en het aantal miljardairs dat daarvan gebruikt maakte.
COLOFON
Fotograaf: Rob Hornstra
Tekst: Hans Loos en Arnold van Bruggen
Vormgeving: SYB
THE LAST DAYS OF SHISMAREF (2008)
Dana Lixenberg fotografeerde al jaren in de uithoeken van de Verenigde Staten, tot zij voor dit project over het verdwijnende Alaskaanse dorp Shishmaref werd gevraagd. Zeespiegelstijging in praktijk, met dramatische gevolgen voor het dorp en haar Inupiaq Inuit-inwoners. Eefje interviewde Dana zeer uitgebreid over alle karakters en belevenissen uit het dorp en stelde hieruit de begeleidende teksten in The Last Days of Shishmaref op.
COLOFON
Fotografie: Dana Lixenberg
Tekst: Eefje Blankevoort
Vormgeving: Mevis & Van Deursen
Producent: Paradox
Uitgever: Paradox, Episode Publishers
VROEGER IS EEN VER LAND (2012)
In opdracht van het Koninklijk Instituut voor de Tropen reisden Arnold en fotograaf Anoek Steketee zes weken lang door Indonesië op zoek naar de wonderlijke overblijfselen van het Nederlands koloniale verleden. De tentoonstelling was in 2013 te zien in het Tropenmuseum.
Anoek Steketee en Arnold onderzochten een opmerkelijk fenomeen in Indonesië: plesiran tempo doeloe. Als vorm van vrijetijdsbesteding laten mannen en vrouwen, jong en oud, de koloniale tijd herleven door rollenspellen en verkleedpartijen. Mensen rijden rond op antieke fietsen, flaneren in koloniale pakken en spelen de politionele acties na.
Wordt dit gedaan vanuit een nostalgische behoefte? Komt het voort vanuit een historisch bewustzijn of is het slechts uiterlijk vertoon zonder enige betekenis?
COLOFON
Fotograaf: Anoek Steketee
Tekst: Arnold van Bruggen
Tentoonstelling: Tropenmuseum
Gepubliceerd in Vrij Nederland
CASPIAN: THE ELEMENTS (2018)
De Britse fotograaf Chloe Dewe Mathews maakte een indrukwekkende reis rondom de Kaspische Zee en vroeg Arnold om er een verhaal bij te maken over olie, gas en water. Een thematische, essayistische insteek dus, maar toch zei Arnold ja. Aan de Kaspische Zee heb je immers de monding van de Wolga, de Turkmeense zeewaterval Karabogaz en het kasteel der kastelen in de Dagestaanse kuststad Derbent. Hier kon lyrisch over geschreven worden.