Website, workshops
 

Crowdsourcing a new narrative for Europe

Propaganda by the People gaat over de noodzaak om een nieuw verhaal voor Europa te ontwikkelen. Dat verhaal moest niet uit Brussel komen, ontwikkeld door reclamebureaus of uit de koker van nationale regeringen. Jaren aan campagnes hebben gefaald om een goed narratief te ontwikkelen, een narratief dat echt het merendeel van de Europeanen kan aanspreken. Bestaande leuzes als Verenigd in Diversiteit, Europa – best belangrijk etc, je kan ze niet op jezelf betrekken. Het is slechte propaganda, verpakt in lege frases, in vaak ouderwetse en lelijke vormgeving.

Propaganda by the People is ontwikkeld bij de workshop Sandberg @ Mediafonds, waar makers en creatieve techneuten bij elkaar worden gezet om nieuwe vormen van verhalen vertellen te ontdekken. Arnold, Rogier Klomp en Janneke de Rooij wilden Europa terugpakken van de EU en gingen op zoek naar een nieuw, inclusief narratief over Europe. Daartoe is Propaganda by the People ontwikkeld. Europeanen krijgen hier de gelegenheid hun eigen verhaal over Europa te vertellen, door de makers daartoe geprovoceerd middels de clichés van propaganda.

Crowdsourcing propaganda is een self-fulfilling prophecy. Wanneer mensen hun verhalen en beeldtaal via onze applicatie delen, maken zij propaganda voor hun Europa, en motiveren mensen binnen hun netwerk om nieuwe verhalen en propaganda vorm te geven. Samen brengen alle afzonderlijke verhalen en inzendingen een nieuw Europees verhaal, opgebouwd uit de beelden en commentaren van alle deelnemers.


Propaganda by the People stems from commitment, but certainly also from curiosity to experiment.
— Memefest

PROJECTFILM
Propaganda by the People was een experimenteel project over de noodzaak van een nieuw Europees verhaal. Door middel van een crowdsourced animatiefilm probeerden we hiervoor de bouwstenen bij elkaar te krijgen. Is dit gelukt? Kijk de laatste film op de website!

 
 

WEBSITE
Wie op de website van Propaganda by the People komt ziet inzendingen van anderen, en kan zelf de cliché-propagandafilm starten die door het Propaganda-team gemaakt is. De hoofdfilm bestaat uit een basis zwart-wit animatie die met kleur wordt aangevuld door gebruikers. De zwart-wit animaties zijn gebaseerd op de posters uit de ontwikkelingsfase. Zodra je de film pauzeert, kan je in het beeld tekenen en verdrijft de laatst getekende animatie van de site. Zo blijft Propaganda by the People altijd in ontwikkeling, zoals het verhaal over Europa ook altijd in ontwikkeling zal blijven.

 
PBTP_screen.png
 

WORKSHOPS
De ontwikkeling van Propaganda by the People is voor een groot deel tot stand gekomen met behulp van workshops, van Zagreb tot Thessaloniki, van Kaunas tot aan Manchester. Heel veel deelnemers vertelden hier hun verhalen over Europa en hielpen mee het project zo scherp en goed mogelijk te maken. Maar het blijft een experimenteel project. Is er een nieuw verhaal over Europa ontwikkeld? Niet echt. Niet definitief in elk geval. Maar wel is er een heel goede methode ontwikkeld om over Europa te gaan praten en mensen aan het denken te zetten. Europa is groot, groter groots, en veel discussies hierover lopen dood. Waar te beginnen? Propaganda by the People levert hiervoor een tool. De makers zijn dan ook altijd te boeken voor een workshop over Europa, propaganda en deze crowdsourced tool.

 

Propaganda by the People workshop

Crowdsourcing propaganda in De Balie. © Vliegendhert

Crowdsourcing propaganda in De Balie. © Vliegendhert

 

COLOFON

Concept: Arnold van Bruggen, Eefje Blankevoort en Rogier Klomp
Workshops: Janneke de Rooij
Animaties: Rogier Klomp
Webontwikkeling: Studio Stomp
Muziek: Arnoud Traa

Ontwikkeld bij de workshop Sandberg @ Mediafonds

Gefinancierd door Mediafonds en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in samenwerking met VPRO Tegenlicht.


 
 

Meer propaganda:

Breng de Joden Thuis

Een ander webexperiment

Hidden Wounds